Som att vandra i levande historia

Milano

Vi anlände med tåg till Milano, jag hade oturen att få en kupé med två kacklande italienare som talade konstant och då menar jag KOOOONSTAAANT. Lite av orden plockar man upp och mycket av deras prat gick åt till att undra över vilken nästa station var...lagom kul i längden

Väl framme gick vi ut och upptäckte direkt vilken jättestation vi hade kommit till, dessutom var den antik, rustik och gedigen! Vi fick en karta över stan och begav oss direkt till "Duomo" - en jättekyrka mitt i stan med de obligatoriska irriterande försäljarna som säljer allt skrot som ingen behöver men som många ändå köper...tex en dansande Musse-pigg till hysterisk Bollywood-musik - vem har inte önskat sig en sådan?? Givetvis strosade vi runt på stan och kollade in de enorma lyxaffärerna och galleriorna och man kunde påtagligt lägga märke till att detta är den rika delen av Italien, flashiga damer och snubbar med kostym på gatan var en vanlig syn. Dock så fanns det inte så mycket "måsten" i Milano att se utan vi tittade på kartan och åkte med metron för att utforska, en rolig historia är att på kartan såg vi en "hot-spot" som var utmärkt som sevärdhet, när vi väl kom fram så var det i själva verket en enda stor byggarbetsplats...lagom uppseendeväckande, kanske blir något om 20 år med den här takten.

Vilken sevärdhet!!!

Innan vi steg på flygbussen blev det en dödssynd till middag, donken när man är i Italien med all dess goda matkultur....men hamburgarna var iaf sjukt billiga(5 spänn!). Vi anlände till Rom sent på kvällen och skulle då försöka hitta vårt hostel(och nu är det dags att vända blad - som i barnböckerna!)

Rom

Väl anlända till Rom begav vi oss direkt till vårt härbärge men i metron lyckades vi med bedriften att köpa en biljett varav sedan få reda på att sista tåget hade gått!! Och idioterna sa inte till oss innan vi hade köpt...men biljetten räckte i 24 h så det var inte så mycket förlorat. Vi började så knata men insåg snabbt att det var lite för långt så vi tog en bubbla. Vi brölade in och väckte de två brudar som låg och sov och förde lite oväsen innan vi la oss. Nästa morgon var det heldag med site-seeing för hela slanten, Colosseum, Vatikanen, Spanska trappan mm mm finns obeskrivligt mycket att se i den här staden varav två dar är lite i underkant, vissa ägnar ju livet åt att utforska stans alla kulturskatter.

Ja den är onekligen KOLOSSAL, nu vet man vart det ordet kommer ifrån

På kvällen testade vi även nattlivet med en irländsk pub med förhoppning om härlig stämning inför Serie A-matchen men det var rätt dött fast det var iaf en mycket god pizza. Tidigare under dagen hade jag även slurpat i mig en alldeles utsökt kronärtskocks-lasagne! Dagen därpå vaknade jag och så att en av brudarna hade åkt, amerikanskan som jag snackade lite med kvällen innan. Kvar var dock en tjej som jag flörtade in mig lite hos, en skön australiska som var i Frankrike/Italien för au-pairjobb och ville mer än gärna ha några att hänga med i Rom. Så senare slöt vi upp med henne på en piazza och fortsatte vandrandet runt i staden där "tiden stod stilla" .Denna dag inmundigade vi läckerheter som pasta carbonara, tiramisu och panna cotta samt givetvis en cappuccino. Kvällens restaurangbesök var lite extraordinärt som ni ser på bilden, servitörerna flörtade hejvilt med Seline(australiskan) och hade två masker undanstoppade för dumma turister som ville se roliga ut och jag var inte sen att banga!

Plötsligt plockar servitören fram massa masker som de hade för turister....

Hon som tog det här kortet hade inte många rätt, hon förstod tydligen
inte att vi ville få med Fontana di Trevi, en GIGANTISK fontän
från La Dolce Vita, som kan skymtas i bakgrunden

Sista kvällen tillbringades på flygplatsen i Rom med 30 andra glada själar på ett stenhårt golv men med ett sinne fullt av upplevelser och minnen. Sista dagen i Milano hann vi ut till den gigantiska San Siro-stadion där Milan och Inter spelar sina hemmamatcher och vår egen Zlatans arena(fick sitta i hans ombytes-stol iaf). Vi fick en rundtur av arenan och detta var nog en av Stefans(tysken jag reste med) höjdpunkter på resan, han flög runt som en ko på grönbete över arenan och skulle plåta varenda vinkel och vrå....med ett leende på läpparna tog vi oss sedan hemåt med tåget till Nice och kunde glädjas åt en lyckad resa!

Ännu en lov-vecka på rivieran :)

Uppdatering om Rom/Milano kommer senare, har precis tankat över alla bilder och imorgon börjar präntandet för att få ner lite tankar kring Italien. Men sammanfattningsvis var det lyckat så håll ut! Ikväll är det flamenco/jazz-musik med utbytesstudenter på schemat, arrivederci!

Svenskinvasion!!!

Senaste dagarna har bokstavligen talat flugit iväg, en lektion även den veckan så man bränner inte ut sig direkt...Dock så förstod jag inte allt så det finns allt lite att plugga på trots allt eller så var det dålig pedagogik. Efter skidäventyret har rivieran invaderats och besatts av kompisar, släkt & vänner till det "vanliga" svenskgänget här nere. Jag har haft besök från Kajsa som pluggar i Lyon och hade tagit en tur med kompisar ner hit och kört en roadtrip. Jag hann med en snabbvisning av stan för det var samma dag som skidresan men jag hann visa det "viktigaste". Christoffer har även haft kamrater här och Lojs hann jag med att träffa en kort stund vilket var riktigt kul! Sedan har även Dennis kompisar varit här från Bordeaux, Bent, Connor och Stephanny kom hit och ärade azurkusten(precis hemkommen från en utsökt japansk middag med de och en kock som gjorde maten "live" framför ögonen på oss). Även många linköpingsbrudar har njutit av livet här nere med utgång i Monte-Carlo igår på Karément vilket var en riktig höjdare! Madde hade en kontakt på klubben så vi betalade inte ett öre denna gång heller för att gå in, dock så vet jag ju nu av erfarenhet att man inte skall beställa drinkar i Monte-Carlo. Mellanåt var det kokande på dansgolvet med tunga housebeat och technogung men sedan varvades det med RnB-stråk vilket drog ner helheten(smaken är ju som baken!)

Nu är allt förberett för Italienresan som går av stapeln tisdag-fredag, tåg till Milano och samma dag flyg till Rom. Två heldagar i Rom är schemalagt och det lär man ju hinna se en del på! Vi har även en halvdag i Milano på fredag innan tåget går till Nice. Notan för denna resan har jag lyckats pressa till 100 €, inklusive tåg,flyg, flygbussar. Denna gång blir det hostel med mixat rum, blir intressant att se vilka orginal man hamnar med(har ju erfarenhet från dessa "dorms" från sydostasien), men det brukar vara skön stämning. Min reskompanjon är Stefan(en rolig tysk) +eventuellt några utbytestjejer som har velat in i det sista om de skall med till Milano eller inte men hursomhelst kommer vi träffa massa roligt folk på vägen! En anledning till att jag åker är att jag (tro det eller ej) börjar lessna lite på Nice :) Då drar man till en närliggande storstad/land för nya upplevelser!

Ägglossning, pastis, eurodance och tomatsås i badrummet

Jag det har sannerligen varit en intressant helg att få dela bostad med tre sköna tjejer i Alperna! Under mina tidigare eskapader till de höga bergen har jag bott med grabbar eller med familjen så det var på sin plats att få bo med damer och tex. prata känslor som ju vi killar generellt sett är betydligt sämre än motparten är.

OUCH!!

Helgen började med en buss till stationen Auron som ligger två timmar från Nice men självklart tog bussen superomvägen om flygplatsen vilket gör att det tar 45 minuter att bara komma ut från stan. När vi väl kom fram tilldelades vi proviant för helgen, lite blandad småkompott hade fransmännen vart och köpt så vi skulle överleva. Dock började matlagningen lite olyckligt då en tomatsåsburk krasade i badrummet vilket skulle kunna varit en scen ur en skräckfilm med mord i badkaret, var "blod" överallt. Men det funkade fint utan den, vi hade ju pasta för ett helt kompani! Kockarna Pegah och Malin körde igång med middagen och vi var så laddade för första utekvällen. Fransoserna tyckte vi åt barnsligt tidigt men klockan var ändå åtta så det var "sent" för oss svennar.

Världens största hund fångade vår uppmärksamhet båda dagarna

Därefter följde något slags semitillstånd då vi kollade på franska "Vem vill bli miljonär" medelst härmandes Bengt Magnusson vilket fick speciellt Madde att vika sig(jag har ju en fäbless för att härma ljud och folk som ni vet). Detta program varade nog i två timmar, vi förstod faktiskt merparten av frågorna fast vi hade ju Paul(inföding) som översatte vid behov. Vi hoppade sedan in i grannlägenheten där en riktig förpärla pågick med medtagen stereo och tjôt. Jag satte mig och kackla med en chill snubbe, William, som var med och anordnade resan. Samtal fördes även med Eric som häpnadsväckande nog visste vem Basshunter var, dock så är uttalet alltid lite roligt med fransmän när bokstaven "H" är inblandad så det blev Bässcccanter(fonetiskt sett), den liksom "faller" bort. Han kunde till både min och brudarnas förnöjelse citera en låt på svenska(Dota-låten) utan förstå ett jota av den men han var en riktig entertainer iaf.

En vidrig sak på förfesterna här är att 70% av folket röker, och ibland även inomhus!! Detta gör att man stinker kloak när det är dags att styra kosan mot krogen men det gör iofs alla andra också.

Vi höjde stämningen ytterligare några snäpp när jag som sig brukar drog på ett eurodance/house-stråk, dock så fick vi sota för detta dagen efter då grannarna hotade med polis om vi gjorde om samma upptåg.... Jag var riktigt imponerad över att den här lilla alpbyn hade en klubb som var öppen i den sena timmen vi gick ut(runt 2 har jag för mig visaren stod på). Därinne röjde vi på och fransmännen prålade med att de hade önskat en "chanson suèdoise", Dancing Queen. När vi kom hem så fortsatte festen i grannlägenheten och det var ett jädra ståhej, dock somnade jag som en stock ändå.

Dagen därpå var vi liiite sega och samtidigt som några fransoser hade hållit låda hela natten(vissa var bara här för att partaja) så var vi inte i backen förrän vid 14 men dagen var rätt grå så det kändes ändå ok. Till vår förvåning hade gårdagens festligheter spårat ur en "aning". Några fransoser hade fått fnatt och blandat ihop allt chokladpulver med mjölk och slängt ut det över deras lägenhet, moget njaaa... det såg ut som om någon hade varit alltför nödig och inte hunnit till toan utan sprutlackerat hela golvet istället....

Oboy över hela lägenheten, termen "o-bra" har aldrig passat så väl som här

När vi kom hem så var det något slags "event" i byn med trickcyklister från Italien, jag gick dock hem först för att strategiskt belägra duschen innan damerna tog över badrummet. Jag bestämde mig för att ta ett bad vilket skulle drabba oss kollektivt i lägenheten. När tjejerna tog över så var varmvattnet slut!! Det kom ett och annat "iii!" från duschen under kvällen pga. det iskalla vattnet.

Denna afton bjöds det på middag, tartiflette, vilket är en fransk oslagbar klassiker. Bestående av potatis, lök, bacon, crème fraiche och fransk reblochon-ost förstår ni att det inte är lätt att misslyckas med så mycket fett i en form J och det var sannerligen gott, ackompanjerat av ett glas vitt. Denna kväll blev lugnare med snack, dock så bjöd jag och Madde ut vår Pastis-flaska till sällskapet vilket accepterades direkt och en snubbe, "svampen" och hans polare, började systematiskt bearbeta den.

Dag två i backen var helt formidabel, solen sken som aldrig förr över de kritvita topparna och spred ett lyster i ögonen och kroppen bara skrek att den ville ut i backen. Så den sista dagen av årets skidsäsong slutade i dur, sista åken bröt vi oss loss från fransmännens ledning och gav oss ut i en "röding" som blev iaf min favoritpist, grymt underlag och en neverending sol som låg på, underbart!

Man blir glad av soool! :)

Sammanfattningsvis var det en mycket lyckad helg och med nästa resa stundandes runt hörnet(Milano/Rom om en vecka) är det bara att börja ladda igen! Som kuriosa kan nämnas att jag nu även lärt mig när ägglossningen inträffar och fått intalat hur lyckligt lottade vi killar är som slipper hormonsvängningar och mensvärk.

Laddar och bunkrar inför Alp-week-end!!

Halloj gott folk,

Äntligen och då menar jag ÄNTLIGEN så skall det bli av, i grevens tid - un week-end(helg heter faktiskt så på franska!) i Alperna! Efter lite tafflig organisation och ovisshet så har fransmännen ändå bestämt sig för att anordna detta och det är ju i sluttampen av säsongen även här nere så jag väntar mig inget "jätteflyt" när vinkeln ökar i backen utan det kan bli lite "segt" före. Men ändå, fick ju mersmak av skidåkningen i helgen under en eftermiddag så nu skall det brännas snö i pisterna. Vi har tom fått en svensk-lägenhet nära backen, jag, Madde, Malin och Pegah kommer inta bergen och röja loss både natt och dag, det är en garanti när man åker med dessa brudar! Fransmännen har även låtit bistå med pasta och tomatsås som någon form av näring, jag får väl laga till någon gourmetmiddag till damerna annars....

Från senaste turen, hoppas på mer sol denna gång!

Idag tog vi tåget över gränsen till Italien och till Ventimiglia vilket var en rätt anonym och anspråkslös stad men vi gick ändå runt lite i city och snokade innan vi tog tåget tillbaks till Francia. Kvällen har spenderats på Waynes och inmundigandes av mat och rosévin, mycket trevligt. Dock fick jag lämna tidigt denna kväll pga att jag hade lovat Jenny att ha filmkväll idag men fröken verkar ha gått och lagt sig tidigt(jag vet du är sjuk så det e coool!) :)
Morgondagen blir givetvis ett hårt gympass inför den stundande helgen i pisten, skolan är iskall som alltid, har haft en lektion den här veckan och har en till nästa vecka (livet är hårt nu...)

Kan även tilläggas att fransmännen är helt besatta av choklad under påsken, ÖVERALLT är det påskharar, ägg och KINDERprylar. Vissa är gigantiska verk vilket skulle vara en vuxens årskonsumtion av choklad men tydligen säljer det....

The land of pooooo

I Frankrike finns det ett yrke som jag inte vet om det finns någon annanstans i världen, bajsplockare. Just så oglamouröst och illaluktande som det låter så finns det trots allt folk som gör detta. I Paris åker de runt på motorcyklar och suger upp djurens avfallsprodukter....det skapar arbetstillfällen iaf, that's for sure!!

Här ligger skiten överallt bokstavligt talat, fransmännen gillar hundar och de drar sig inte för att markera sina revir lite här och var i stan(hundarna alltså!). Det roliga i kråksången är att de även "spolar" gator och torg på morgnarna vilket resulterar i en brun sörja som smetas ut och sprider "cacan" ännu mer. Så när man kommer hem och vill sova kanske en påfallande, stark och frän lukt avbryter sömnens inträde för att man under dagen inte varit aktsam nog och klivit i en "blaffa" som så frekvent är utstpridda över Nice.

Idag hände en rolig "incident" på stranden. Jag, Emmi, Pegah och Malin låg och solade och njöt av (sommar)värmen då plötsligt en väldigt nödig schäfer ställer sig i vägen för solen och gör både nr 1 och 2...framför ögonen på oss!! Kalabalik uppstår och en ovälkommen lukt spred sig snabbt. Hela strandens uppmärksamhet förflyttades till oss, Pegah försökte få ägaren att plocka upp skiten men han vägrade, borde vara lag på att ha skitpåse för hundar med sig på promenader! Så vi fick ta vårt pick och pack och omgruppera 5 meter för att undvika odören. Jag gjorde en "fuling" och skottade diskret sand över skiten för att dämpa lukten vilket kanske resulterade i att någon fick sig en obehaglig överaskning under foten senare, får hoppas den multnar innan dess :)

Hur mycket mjölk producerar en ko/dag?

Idag har jag varit och fyllt på mjölkförrådet och köpt två "sex-pack" = 12 L mjölk!!(en hyfsad del av en kossas dagsproduktion antar jag). Detta rör sig inte om 3,5:or utan om 1-liters mjölkpaket som fransmännen praktiskt säljer i förpackningar om sex stycken. Men då tänker svensken "det blir ett jädra massa drickande" men detta har fransmännen löst genom att använda en teknik som kallas UHT = upérisation à haute température vilket möjliggör att mjölken kan förvaras i rumstemperatur i svindlande två månader istället för en vecka som hemma. Däremot är det säkert någon avigsida med denna metod men är ju obeskrivligt smidigt att köpa en månadskonsumtion vid ett tillfälle!
Det kanske är några "snälla" bakterier som kolar genom upphettningen men har inte blivit allvarligt sjuk än så länge iaf...

"6-packen", dock är färgerna förvillande för här är lättmjölk "grön",
mellan är "blå" dock är fetisen densamma, "röd"

Var på Waynes i förrgår med utbytesgänget och röjde samt dansade till liveband, svängde loss ordenligt med Päivi - vår enda sköna finska här nere. En rolig irländare hakade på oss innan så jag fick snacka igenom Dublinresan som kommer ske om cirkus en månad, han tyckte inte vi skulle vara i Dublin utan åka till ngn stad på G på västkusten som han nämnde 20 ggr så han verkade vara rätt lokalpatriotisk :) Dock hade han varit i gbg så då åkte han ju upp på stegen direkt, och dessutom gillade han stan sa han. När bandet hade kört sin första låt bad jag om att få mikrofonen och skrek på äkta studentvis:

ÅÅÅÅÅ, OMSTART!!! (i lkpg säger vi så efter genomfört gyckel för att följa upp samma bedrift), dock fick detta lite svalare mottagande på Waynes än tex. på NH i linkan men det var iaf sjukt kul, folk röjde på! Sångaren förstod att det var svenska och drog någon mening som jag inte fattade ett ord av....

Tar det piano ikväll för imorgon har Hermano(ironiskt nog en brasilianare som skall ge sig ut i pisten för tredje gången i sitt liv och lärt sig allt om liftkort och pistkartor) fixat en skidresa över dagen till Isola 2000 som är en av Alporterna nära Nice så nu är det äntligen dags för skidpremiär!(dock lite sen men "bättre sent......") Det är detta som är sååå underbart med Nice, läget. Idag har man solat i nära 20 grader och imorgon är man och åker skidor - grymt är ordet.

Long time no seen....

Nu har jag varit sådär halvlat igen och inte informerat er vad som händer på rivieran, tänkte skriva igår men sängen lockade mer än att sitta och knappa.

Helgen var helt ok med början i torsdags med fest på High Club i stan - för övrigt den enda klubben med stort K här i Nice, lite pinsamt. Jag trodde iaf att det skulle vimla av uteställen här och det gör det men 98% är pubar och hak utan dansgolv.

I fredags var det lugnt samt gymande med Mackan och snacka igenom alla skandaler från gårdagen. En uppdatering om "tales from the sauna" kommer snart som jag tidigare utlovat, det händer ett och annat där inne....

Lördag var det middag med svenskarna och en nyförvärvad medlem, en jättetrevlig norsk jente som var lyrisk över att ha fått ett så bra vandrarhem att bo på innan hon fixat ordentlig bostad. Vi käkade som sig bör på vårt pastahak där man får sig ett skrovmål + dricka för 7 € - mitt i stan! Sedan drog vi vidare till ghost - en minipub där jag kacklade på med franskan och förhoppningsvis plockade man upp några nya ord.

På söndagen ställde kroaten Domagoj till med Crêpes-partaj, en klassiker här i Frankrike! Antingen med Nutella(hasselnöts-smet - superonyttigt!), sylt eller bara med socker. Jag la in en stöt på en kinesiska och började marknadsföra Sverige och hon blev allt lite sugen på att flytta dit i slutet av konversationen. Jag är fascinerad av att kinesiskorna, till skillnad från våra svenska skönheter, inte alls gillar att få sol på sig. När jag var i Peking avskydde de den, här är det hela inverterat kan man lugnt sagt säga...

Nu har min sköna semesterperiod börjat, medan kompisarna är i skolan och gnuggar energiknölarna har jag gett mig ut och utforskat bygden och byarna runtom Nice. Under gårdagen blev det bussen österut mot Monaco/Menton på vägar som snirklar sig likt serpentiner och som ofta erbjuder en spektakulär vy över havet. Dock så tog det lite extra tid denna gång pga div. vägarbeten som stoppade trafiken (allt liknade min kaviartub på morgonen = mycket som vill fram på liten yta).

Väl framme i Monaco gick jag givetvis till turistattraktionen nummer ett, Casinot och glodde på folk och bilar ett slag för att sedan bege mig mot Jimmy'z och försöka "planka" in på hotellet där det ligger. Detta gjorde jag men blev stoppad halvvägs av vakten, de har ju givetvis en "kur" för såna här lyxiga ställen.
Jag tog sedan bussen vidare till Menton där min kära syster studerade för många år sedan, runt 17 stycken tror jag(eller syrran?). Detta var en pittoresk mysig liten by jämfört med bröliga Nice, inbjudande gågata med roliga affärer och mängder av "gelaterior" = glassbutiker på italienska pga det nära läget till Italien(härifrån kan man gå över gränsen)

Några av Monacos många ögongodisbitar

Mysig gågata i Menton

Idag har jag styrt kosan västerut mot Cannes och Grasse vilket är en by som ligger lite längre in i landet än den förstnämnda. Här fanns det mängder av gränder och ett känt parfym-museum som jag svängde förbi, tydligen kommer många dofter till de stora franska tillverkarna just härifrån. Båda dagarna har vädret varit som en grå, tung, fuktig Wettex-trasa som hängt över rivieran och som sporadiskt klämt ur sig lite droppar under dagarna vilket jag fått erfara.....men jag trotsade detta med hoppet om att efter regn kommer sol...den har dock inte visat sig än :)

Utsikt från Grasse ner mot havet

Imorgon står valet mellan att köra en gym-shopping-dag i stan eller återigen "go west" till Antibes och Juan-Les-Pins som är två stekartillhåll för många svenskar inklusive en av mina bästa polare. VI får se vart lotten faller