Ägglossning, pastis, eurodance och tomatsås i badrummet

Jag det har sannerligen varit en intressant helg att få dela bostad med tre sköna tjejer i Alperna! Under mina tidigare eskapader till de höga bergen har jag bott med grabbar eller med familjen så det var på sin plats att få bo med damer och tex. prata känslor som ju vi killar generellt sett är betydligt sämre än motparten är.


OUCH!!


Helgen började med en buss till stationen Auron som ligger två timmar från Nice men självklart tog bussen superomvägen om flygplatsen vilket gör att det tar 45 minuter att bara komma ut från stan. När vi väl kom fram tilldelades vi proviant för helgen, lite blandad småkompott hade fransmännen vart och köpt så vi skulle överleva. Dock började matlagningen lite olyckligt då en tomatsåsburk krasade i badrummet vilket skulle kunna varit en scen ur en skräckfilm med mord i badkaret, var "blod" överallt. Men det funkade fint utan den, vi hade ju pasta för ett helt kompani! Kockarna Pegah och Malin körde igång med middagen och vi var så laddade för första utekvällen. Fransoserna tyckte vi åt barnsligt tidigt men klockan var ändå åtta så det var "sent" för oss svennar.

Världens största hund fångade vår uppmärksamhet båda dagarna


Därefter följde något slags semitillstånd då vi kollade på franska "Vem vill bli miljonär" medelst härmandes Bengt Magnusson vilket fick speciellt Madde att vika sig(jag har ju en fäbless för att härma ljud och folk som ni vet). Detta program varade nog i två timmar, vi förstod faktiskt merparten av frågorna fast vi hade ju Paul(inföding) som översatte vid behov. Vi hoppade sedan in i grannlägenheten där en riktig förpärla pågick med medtagen stereo och tjôt. Jag satte mig och kackla med en chill snubbe, William, som var med och anordnade resan. Samtal fördes även med Eric som häpnadsväckande nog visste vem Basshunter var, dock så är uttalet alltid lite roligt med fransmän när bokstaven "H" är inblandad så det blev Bässcccanter(fonetiskt sett), den liksom "faller" bort. Han kunde till både min och brudarnas förnöjelse citera en låt på svenska(Dota-låten) utan förstå ett jota av den men han var en riktig entertainer iaf.

En vidrig sak på förfesterna här är att 70% av folket röker, och ibland även inomhus!! Detta gör att man stinker kloak när det är dags att styra kosan mot krogen men det gör iofs alla andra också.


Vi höjde stämningen ytterligare några snäpp när jag som sig brukar drog på ett eurodance/house-stråk, dock så fick vi sota för detta dagen efter då grannarna hotade med polis om vi gjorde om samma upptåg.... Jag var riktigt imponerad över att den här lilla alpbyn hade en klubb som var öppen i den sena timmen vi gick ut(runt 2 har jag för mig visaren stod på). Därinne röjde vi på och fransmännen prålade med att de hade önskat en "chanson suèdoise", Dancing Queen. När vi kom hem så fortsatte festen i grannlägenheten och det var ett jädra ståhej, dock somnade jag som en stock ändå.


Dagen därpå var vi liiite sega och samtidigt som några fransoser hade hållit låda hela natten(vissa var bara här för att partaja) så var vi inte i backen förrän vid 14 men dagen var rätt grå så det kändes ändå ok. Till vår förvåning hade gårdagens festligheter spårat ur en "aning". Några fransoser hade fått fnatt och blandat ihop allt chokladpulver med mjölk och slängt ut det över deras lägenhet, moget njaaa... det såg ut som om någon hade varit alltför nödig och inte hunnit till toan utan sprutlackerat hela golvet istället....


Oboy över hela lägenheten, termen "o-bra" har aldrig passat så väl som här

När vi kom hem så var det något slags "event" i byn med trickcyklister från Italien, jag gick dock hem först för att strategiskt belägra duschen innan damerna tog över badrummet. Jag bestämde mig för att ta ett bad vilket skulle drabba oss kollektivt i lägenheten. När tjejerna tog över så var varmvattnet slut!! Det kom ett och annat "iii!" från duschen under kvällen pga. det iskalla vattnet.


Denna afton bjöds det på middag, tartiflette, vilket är en fransk oslagbar klassiker. Bestående av potatis, lök, bacon, crème fraiche och fransk reblochon-ost förstår ni att det inte är lätt att misslyckas med så mycket fett i en form J och det var sannerligen gott, ackompanjerat av ett glas vitt. Denna kväll blev lugnare med snack, dock så bjöd jag och Madde ut vår Pastis-flaska till sällskapet vilket accepterades direkt och en snubbe, "svampen" och hans polare, började systematiskt bearbeta den.


Dag två i backen var helt formidabel, solen sken som aldrig förr över de kritvita topparna och spred ett lyster i ögonen och kroppen bara skrek att den ville ut i backen. Så den sista dagen av årets skidsäsong slutade i dur, sista åken bröt vi oss loss från fransmännens ledning och gav oss ut i en "röding" som blev iaf min favoritpist, grymt underlag och en neverending sol som låg på, underbart!


Man blir glad av soool! :)


Sammanfattningsvis var det en mycket lyckad helg och med nästa resa stundandes runt hörnet(Milano/Rom om en vecka) är det bara att börja ladda igen! Som kuriosa kan nämnas att jag nu även lärt mig när ägglossningen inträffar och fått intalat hur lyckligt lottade vi killar är som slipper hormonsvängningar och mensvärk.


Kommentarer
Postat av: Kathleen

FILIP!



Va roligt att läsa din blogg! Du är ju stört mkt bättre på att uppdatera den än mig :) Vi måste ju styra upp en miniklassreunion! Grennan ligger nog inte sålångt från dig alls, så kom! stor kram// Kathleen

2009-04-18 @ 22:06:00
URL: http://foiegrasvsleverpastej.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0