Parishelgen part 2

Nuså kommer del två i denna spännande följetång! Jag vill först varna er kära läsare för att det kommer bli ett MYCKET långt inlägg för det finns så otroligt mycket att berätta men jag skall försöka korta ner det. För att strukturera det hela delar jag upp alla svennar i 4 olika täter:

Tät 1 Jag, Markus, Anna och Emma
Tät 2 Pegah, Emilia och Malin
Tät 3 Madelene och Emelie
Tät Extra - Louise och Marina

Torsdag

Alla hade bokat olika flyg kändes det som iaf och anlände till Paris-Orlyflygplatsen i spridda skurar, jag hade förväntat mig att piloten skulle sätta ner manicken västerifrån så man fick se Eiffeltornet men han dånade in österifrån så det blev ett franskt åkerlandskap istället.....

Hotellet var helt ok med tanke på läget som var i det sjunde "arrondisementet" (=samlingsord för Paris olika stadsdelar) som låg ett stenkast från tornet och många sevärdheter. Efter ankomst anslöt jag till tät 1+2 på "Champan"(inte champagne utan Champs Elyssée som är en GIGANTISK gata mitt i stan) och följde med brudarna på lite shopping och kaffe på Starbucks. Vi göteborgare har ju våran kära Aveny men den spelar tyvärr inte i samma liga som den här gatan, inte i samma universum heller för den delen....


               

                                För dyrt för de flest att shoppa här, men titta är ju gratis....

                  
                                                                Omgärdad av triumfbågen

Middagen kom att intagas på en grekisk restaurang som jag hade testat under lunchen genom att ta en "gyros"(=handkebab, magiskt gott!). Markus var överförtjust över vad restaurangen erbjöd, vi körde stenhårt på det grekiska temat även nu och beställde in moussaka och souvlakis - LECKER!!(holländskt ord för gott, måste flörta med min syster lite). Efteråt skulle vi på en förfest hos en EDHEC-kompis till Malin och Pegah mitt i stan. När vi kom dit kändes det som om man klev in i en konstnärsateljé, hela källaren var FULL med massa fräcka tavlor, helt sinnes. Man undrade om killen som bodde här hade sin ekonomkarriär som en sidekick eller om familjen bara älskade konst. Jag kacklade på med franskan den korta tid vi var på förfesten, man måste ju tjöta med fransmännen på franska annars förbättrar man aldrig språket! Större delen av gänget förutom jag drog ut och festade på "L'Étoile" där Laurent Wolf spelade(känd fransk DJ).

Frankrike ligger en bit efter Sverige när det kommer till jämställdhetsarbete, på kvinnosidan men faktiskt även för männen som i detta fall. Brudarna kommer in gratis, men stackars Mackan fick betala 220 :- för att checka in....rättvist..mja...men det var fria drinkar i baren iaf! Mackan körde en skön kommentar eftersom han kom som en shejk ensam med ett helt harem bokstavligt talat så borde han ju kommit in gratis också men icke.....

Fredag

Eftersom jag hade sussat sött hela natten for jag upp som en ko ut på grönbete och dunkade på Anna och Emmas dörr(vi bodde på samma våning), dock till min förvåning var båda redan vakna. Denna dag kan bäst beskrivas genom att vi antog formen av får och lät oss bli vallade runt i hufvudstaden och stirra oss blinda på alla gamla anrika byggnader som fanns här(tro det eller ej men det kan bli tråkigt i längden!). Jag bifogar en karta för att försöka åskådliggöra hur ***** mycket vi gick runt och plåtade och plåtade. Bland guldkornen kan nämnas, Assemblée Nationale, Notre Dame, Louvren, Place de la Concorde, Champan(även idag)

                           
                                                                     Allt vårt promenerande under helgen





Vi stod och diskuterade om vi skulle in på Louvren eller komma tillbaks på kvällen eftersom det då var gratis för studenter men vi tog tjuren i hornen och hoppade in i "glaspyramiden". Väl inne förstod jag hur EXTREMT, SJUKT, GALET och UTOPISKT stort detta museum är. Om all världens konst skulle gå att samla på ett ställe så är detta byggnaden för ändamålet. Med en storlek som mäter sig med Stockholms slott men fullproppat med tavlor, skulpturer och monument från människans begynnelse till nutid så förstår ni snabbt att det inte räcker med en eftermiddag att upptäcka detta gigantiska alster. Vi gick givetvis och såg "måstet" Mona Lisa men jag håller med Pär som var här för kanske ett halvår sedan att den är verkligen överskattad, visst hon är ju en sjyst brud som följer en med ögonen vart man än går i rummet men så mycket mer än så är det inte(tyvärr morsan!). Bifogar även några andra kända tavlor från revolutionen och Napoleontiden.


                                        


                                        


Vi var inte mätta på upplevelser efter detta utan begav oss till Herr Eiffels verk från 1800-talet och gav oss sjutton på att gå upp(dock så kunde man "bara" gå till hälften 2/3 av tornet), var lite som en Everest-expedition med tre etapper. Efter många trappsteg(700 stycken) så var vi uppe på "Mittelstation" och fick ta liften upp sista biten och beskåda en fantastisk vy över Paris. En annan hög byggnad, Montparnasse-skrapan, sträckte sig likt tornet upp mot himlen och "luktade" på molnen.

                                   

Idag intogs middagen på en japansk restaurang där alla utom jag i tät 1 åt Sushi men det var riktigt god mat även denna kväll! Mätta och belåtna åkte vi sedan på dagens förfest som återigen tät 2 hade styrt upp, denna gång hos Paul - en EDHECstudent som även han bodde i centrala Paris, man märkte att det inte är några fattiglappar som går på vår skola, vill inte ens fantisera vad dessa lägenheter kostar i månaden, tror Sthlms innerstad kan slänga sig i väggen här....

Denna kväll var tät 1,2 och 3 med och röjde, var nästan mer svenskar än fransmän på förfesten! Dessutom ville fransmännen höra något typiskt svenskt så jag drog på "Boten Anna" och fick genast 5 reprimander från tjejerna, "FILIP!!!", men fransmännen diggade det, var tydligen en musikproducent där så han kanske lät sig inspireras, vem vet. Så nu är jag officiell kontakt för Basshunter i Frankrike....(vi försökte även dra på "Magaluf" Nisse men den ville inte fungera denna gång!)

Sedan bar det ut i nattlivet igen, vi tog metron och fick byta 20 ggr kändes det som dels för att ½ gänget osolidariskt åkte iväg före(inkl jag) men vi väntade på de andra vid nästa station, hade nog gått snabbare att gå...

Stället hette "Le Cabb" och låg vid Louvren så det blev deja vu - upplevelse för oss fast nu röjde vi loss UNDER muséet fast Mona Lisa ville inte dansa med oss Var helt ok ställe men priserna i baren är ett skämt här nere, 15 € för en 33cl Heineken så det var bara att glömma.

En rolig excess är att vi försökte verkligen hitta taxi i 30 minuter men alla var upptagna - i PARIS, WTF??? Till slut stannade en snubbe och jag förklarade var hotellet låg, han fattade inte ens vart "Place des Invalides" var så var nog tur att vi inte hakade på honom för då hade vi hamnat ute i någon banlieue med en Magnum mot tinningen...



Lördag


Även denna dag kom att spenderas i turistandets tecken, vi hade bestämt träff med tät 2+3 i kvarteret Montmartre i nordöstra delen av city. Vi tog Metron till Montmartre och när vi kom upp på gatan såg vi att vi var väldigt nära Moulin Rouge och var givetvis tvungna att plåta detta också. Anmärkningsvärt att veta är att bredvid teatern ligger fullt med sexaffärer och barer så detta var tydligen Paris "Red-light-district", som tur var fick vi inte några skumma erbjudanden eftersom vi var där mitt på ljusa dan.

Vi gick sedan upp till kyrkan Sacre-cœur och njöt av solskenet som var generöst och spred ett lyster över Paristaken. Kyrkan ligger uppe på en höjd så man hade en kalasutsikt över Paris, vi hade även förstklassig underhållning av en afrikansk snubbe som trixade med sin fotboll på alla möjliga vis samt en skön rastasnubbe som knäppte Bob-Marley på guran. Efter detta försökte vi ansluta till tät 2 men de var lite tunga i håret så vi knallade ner mot "LaFayette" och tittade på en storebror eller snarare sagt JÄTTEBROR till NK. FY BÖFVELEN vad stort detta var, Frankrikes största utan jämförelser, tre jättehus varav två var sammanlänkade. Bifogar en bild över "damhuset" som bara det skulle kräva x antal dagar att titta igenom för vårt damekipage.


                                   


Denna kväll åt vi på en restaurang som vi trodde var amerikansk men visade sig vara fransk så det blev till att prova "hemma-köket". Jag tog en "Bœuf Bourgignon"(Köttgryta m kokt potatis) samt Crême Caramel till efterrätt, var helt ok men ingen wowupplevelse....Senare på kvällen var det åter dags för utgång men jag hade bestämt mig att det piano idag, dock så ringer Pegah och säger att det är gratis inträde innan 24 på en klubb, Showcase, som låg på Champan. Jag och Mackan slänger oss ut i vimlet och på närmsta metron men väl framme på Champan verkar ingen vara familjär med klubben. Till slut hittade vi ett franskt kex som sa att den låg vid en bro, Pont Alexandre vid Seine så vi begav oss dit. Vilket ställe! Vid ett brofäste hade de byggt denna klubb som hade skön svart läderinredning och valvbyggnationer som skapade en fräck atmosfär. Dock så var jag lite otaggad att festa och dessutom med dessa hutlösa priser, dock så ville jag ju gärna träffa alla brudar men klockan var nu runt 1 och jag och Mackan gjorde en överslagsberäkning och gissade att de trillar nog in vid 3....så Mackan drog in men jag drog hem och slaggade. Var lite synd att vi inte kom iväg till förfesten för att träffa "extratäten" Marina och Louise som var på besök från Nantes...men vi tar igen det när de kommer ner till Rivieran!


Söndag

Lugn och chill dag som bestod av utcheckning, fika i Saint-Germain med Mariamme(fransk tjejpolare) och besök till Versailles för mig eftersom det bara var jag som hade kvällsflyg. Och detta var inget litet slott och än mindre liten trädgård som Ludvigarna förr i tiden kunde flanera runt i....här var det tonvis med asiater som skulle ta kort på allt och alla. Och även vid denna turistmagnet var det irriterande gatuförsäljare som stod och skramlade med sina mini-metall-eiffel-torn-som-ingen-köper utanför slottet. Sedan återstod transport ut till Orly och hemfärd ner till värmen, fast här spöregnar det just nu...


                                        

Så om ni orkat läsa ändå hit får jag tacka för visat intresse och nästa inlägg blir kortare, jag lovar!!!


Kommentarer
Postat av: Anna

Intressant att se kartan över hur mycket vi gick, det förklarar varför mina fötter kändes som att de ville dö framåt söndagen. Men ärligt Filip, du GICK väl ändå inte till flygplatsen?..

2009-03-05 @ 17:21:01
URL: http://[email protected]
Postat av: Fille

Självklart, var ju lika bra att hålla ångan uppe ;)

2009-03-06 @ 09:35:42
URL: http://rivierabloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0