Bordeaux! Bordeaux!

Ja nu kan man stoltsera med att ha besökt Bordeaux såsom studentvisan skrålar vilket kanske gör att jag tar i lite extra nästa gång vi sjunger den(vilket jag annars ändå brukar göra som många av er erfarit i Linköping).

Tåget till flyget gick som sagt okristligt tidigt men väl framme var det inga problem, allt gick smärtfritt. Var dock den mest onyttiga frukosten jag intagit på länge, den bestod av "the big three" - inte någon variant av Afrikas "Big Five" utan Frankrikes mest frekventa bakverk. Härmed presenterar jag....FANFAR! :

1.       Croissanten - behöver ingen förklaring

2.       Pain Au Chocolat - se tidigare inlägg

3.       Chausson aux pommes - bakverk med äppelmos, även den med "wienerbrödsdeg"


2an fick jag på flyget, 1an köpte jag på flygplatsen i Bordeaux, 3an köpte jag på ett kafé i stan.

Hursomhelst när jag väl kom fram stod Dennis och mötte mig på spårvagnshållplatsen och visade mig sedan hans lya, betydligt större än min fast med bara en fungerande platta i köket(alltid är det något). Jag hade inför resan införskaffat en behändig luftmadrass som fungerade utmärkt som slaf under helgen. Vi gav oss nästan genast ut på rundtur i Bordeaux, en stad som inte ligger vid kusten utan en bit in i landet vid floden Garonne(har inte samma kristallkulör som Medelhavet utan ser mer ut som om hela Bordeaux:s avlopp dumpats i den, men det är ju alltid härligt med vatten iaf).



På huvudgatan, cirkus 1 km lång!! Smockad med affärer, ligger nästan i
samma liga som "Champan" i Paris, fast inte lika bred dock :)






Under eftermiddagen stack vi ut till kusten med två polare till Dennis, Bent - skön norrman och Stephanny - en trevlig mexikanska plus några spanjorer och fransmän. Målet var Europas största sanddyn, Pula-sanddynen, Danmarks motsvarighet Råbjerg Mile ligger i lä jämfört med denna. Dynen är 114 meter hög och det var allt ordentligt ansträngande att ta sig upp för den vilket vi försökte göra i rask takt men "fastnade" halvvägs för att pusta ut. Den låg väldigt spektakulärt precis vid Atlanten och med omliggande skogvegetation vilket gjorde att den stack ut väldigt mycket. Stephanny och Bent ville bada i Atlanten så de gick ner igen men var lika svettiga när de gick upp till oss igen. Jag hade en fullt utblommad förkylning så jag hade förnuftet att inte utmana ödet mer genom att hoppa i plurret.



Atlanten i bakgrunden!

Efter hemkomst till Bordeaux och express-stekt lax med päror så var det dags för partaj! Denna kväll var vi hos oss mitt inne i stan på förfest, Dennis hade bjudit in sitt ERASMUS-gäng plus en rolig marockan som var illegal flykting visade det sig och hade lite olika åsikter på hur man skall hantera ett förhållande...kan inte dra hela historien här men Dennis hade en lång diskussion om deras kvinnosynsätt. En kanadick, två mexikanskor, norrmannen och en galen lett var inbjudna. Letten var helt galen, väldigt utåtriktad och vägrade acceptera att jag "bara" drack öl - här var det sprit som gällde men jag insisterade på min öl så det blev som tur var inget handgemäng om saken

Den här snubben kunde förutom lettiska även franska, engelska och...ryska! Han var tydligen en riktig festprisse som var ute i svängen många dagar i veckan och det märktes! Klockan flöt på väldigt snabbt och eftersom de flesta ställen stänger två i Bordeaux var det lite väl ambitiöst att gå ut vid halv två tänkte vi, men ett gäng gick iaf till det enda stället som hade öppet vilket var en gayklubb så vi utmanade inte ödet mer denna kväll...


Nästa dag gick vi runt ännu mer på stan och givetvis var jag tvungen att köpa ett rödvin nu när man var i en av vinets hemstäder. Vi svängde in på en riktig konnässörsbutik med en fransman som skulle köpa en hel vinkällare framför mig(var runt 15 flaskor), vi avnjöt sedan vinet till den delikata taco-middagen, en -07a med fin bouquet! Idag var förfesten hos letten och marockanen som bodde i kollektiv, vi var lite sena och kom dit vid halv tolv varav vi var tvungna att gå snabbt till klubben. På spårvagnen hände något sånt där osannolikt som saknar odds, vi träffar Michel - den andre LiUaren som är i Bordeaux som gått i vår klass i linkan, han blir lika chockad som jag och börjar frenetiskt skaka hand i 1 minut och blev verkligen paff att se mig. Väl på klubben slöt vi upp med två roliga tyskor som var grymma på franska, de dissade mig helt med min tyska....scheisse....

På denna klubb hade man ett lustigt betalsystem, man fick betala med € men fick tillbaks marker - som i poker! Om man hade kvar några "marker" i slutet av kvällen fick man växla in de hos en snubbe som stod och enbart gjorde detta, allt var som dukat att jag skulle glömma att växla in mina marker men lyckligtvis kom jag ihåg, lite som Blackjack kändes det.




Mexikanskorna, Dennis o jag


Flighten hem gick även den smidigt och denna gång fick jag landa åt det fräckare hållet när planet flyger in över stranden och man får en vacker vy över Nice. Så nu är det återhämtning som står på schemat eftersom jag har haft en brutal förkylning hela helgen men som nu börjar lägga sig. Tack Dennis och gänget för en oförglömlig helg!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0