Första dagarna

Nu har tom jag bestämt mig för att starta upp ett forum där jag kan dela med mig av mina upplevelser som utbytesstudent i Nice under vårterminen 2009(inspirerad av Matte, Nisse, Pärran, Maria, Marina ja listan kan göras lång...) Det kommer förhoppningsvis leda till en del roliga anekdoter och (pinsamma) avslöjanden. Vi börjar "in medias res" = rätt in i handlingen

V 2, har precis kommit hem från nyårsvistelse i Arnhem, Holland hos syrran för att sätta mig på nästa plan som tog mig till en pärla på rivieran, Nice. Kan förtäljas att holländarna har till 90 % samma tradition som vi svenskar på nyårsafton dvs intag av etanol i olika slag och sedan i intoxikerat tillstånd fira upp massa raketer mot en redan upplyst sky - en inte alltför genomtänkt kombination....fast här vart det extremt mycket smällare så det var som en krigszon mitt i stan men roligt!

Onsdag

Efter några pirrande dagar i gbg där jag peppade upp för en termin utomlands, träffade gamla polare och slöt många avtal om fester nere på rivieran :) och givetvis en kebab på kungs styrde jag kosan söderut!
Efter byte på Kastrup bar det då äntligen av rakt ner mot Medelhavet, piloten gjorde en liten "snurr" efter Alperna för att landa tryggt på Cote d'Azur Aéroport som nästan ligger "i" Medelhavet. Väl nere förstod jag att det hade varit kaos i Marseille som inte ligger alls långt bort med snökaos och avstängd flygplats men i Nice hade snön förvandlats till tunga regndroppar istället vilket inte var det första man trodde man skulle mötas av här nere....men det visade sig vara tillfälligt.

Första kontakten med bostadsbolaget

När jag till slut tråcklat mig fram genom gränderna i innerstan från stationen till bostaden var det låst, på båda ställena! Det fanns dock en liten knapp som det stod "Reception" på men det kom ingen när jag ringde så det blev till att ta upp telefonen och ringa. Först testade jag hur bra de var på engelska men då la han på direkt! Andra gången körde jag igång franskan och då babblades det på må ni tro! Till slut kom det en snubbe som såg ut som en korsning mellan en alkis och en före detta kvinnotjusare och öppnade dörren, monsieur Philippe - skön snubbe visade det sig! Han inventerade lite vad som fanns i lyan och så fick man skriva på några papper och avsäga sig alla rättigheter som redan var obefintliga.... =)
Efter detta att "Maslow" var löst begav jag mig ut på stan för att utforska och hitta närmaste mataffären(självklart Emma!) och fransmännen har tydligen ett bra utbud av proviantaffärer, allt från lyxiga Monoprix på avenyn(avenyn är alltså inte gbgs utan Jean Médecin som den heter här men för mig är det avenyn för att skapa ngn slags hemmakänsla) till ED och Lidl som ju även finns i Sverige vilka är studentens alternativ. Priserna för en ekonom som jag var inte så hutlösa som jag trodde de skulle vara utan det liknade mångt och mycket Sverige(även fast det är ett relativt dyrt land i Europa).
Dag 1 var så till ända och jag somnade som en stock med många nya intryck att bearbeta.

Torsdag

Får reda på av Bella att FTn har slängts in i studentportalen och loggar in med en klump i halsgropen för jag visste att den här tentan hängde håret....men sedär! Den var inlagd för mig också så då var det någonting att fira! Ni LiUare som läser detta vet att det alltid är lite hårresande och pulsförhöjande när man vet att resultat lagts in i portalen :)
Idag kom Emmi till Nice med 50(!) kg bagage, jag fick givetvis agera nepalesisk packåsna och bege mig ut till flygplatsen men det skulle bli dökul att träffas igen!

En efter en kom svenskarna från sthlmplanet ut med små bagage och till slut kom Emilia med en "trolley" fullbakad med väskor så det vara bara att hugga i. Var kul att träffas och snacka igenom helgerna och framtiden här nere. Emilia skulle bo med en kinesiska bara ett stenkast från mig(alltså väldigt centralt också). Vi kånkade upp med väskorna och träffade Weng Deng(du får rätta mig Emmi) som inte kunde mycket engelska så det var kalas för vår franska.(kort på henne lär komma upp snart).

Fredag

Shopping stod på schemat för både mig och Emilia som inledde dagen att fixa telefonkort så nu kan ni nå mig här nere på +33665297944 så slå en pling om ni vill ventilera era liv! Vi var garanterat de kunderna som stod längst tid i den affären(alla försäljare kom fram och undrade "je pourrais vous aider monsieur/mademoiselle?" (= behöver ni hjälp - ni ser lite vilsna ut?), efter att ha jämfört alla de tre stora abonnenterna(som de snåla ekonomer vi är) så bestämde vi oss för den billigaste kontantkortstelefonen och den var SINNESSJUKT billig, för 40 € fick man nytt SIMkort, ny tfn och 25 € att ringa för - vilken deal! Efter detta inhandlades lite smått och gott till lägenheten(bilder kommer inom kort) och en promenix ner till "Promenade des Anglais" som är en bedömt en halv mil lång strandpromenad där vi tog en ciabatta och njöt av vädret - det var så gött att jag kände mig lite solbränd efteråt! Lite folk låg på stranden(dock med kläder på hehe) och blickade ut mot Medelhavets kristallblå böljor. På kvällen såg vi en film ,"Dead Mans Shoes", (rekommenderas) och käkade Litchis vilket för övrigt har blivit vår favoritfrukt här nere. Hoppas alla har det bra i Svedala och inte fryser ihjäl muhöhöhö

















Mina korridorskamrater vet att jag gillar att laga mat så många kryddor har redan införskaffats!


Kommentarer
Postat av: Jon

hej kara kusin, later som att du har det bra nere vid rivieran:) har i Bellingham regnade det ocksa nar jag steg av planet i Seattle for en vecka sen, problemet e bara tt det inte har slutat:) ha det gott! Kram

2009-01-10 @ 20:39:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0