Vad vore väl en bal på slottet?

Gårdagens upplägg slutade i ett annorlunda slut, ett spontant sådant som så ofta brukar vara de bästa! Så för att göra en kort historia lång...

Den enda skolan vi hade var en redovisning i HRM(=Human Resource Management för er icke-ekonomer), en ruskigt flummig kurs som jag  tidigare beskrivit så är alternativkostnaden skyhög genom att sitta hemma och läsa igenom lärarens 57 slides eller något liknande till varje föreläsning istället för att försöka spela lyhörd och ambitiös student och ge intrycket av att man förstår vartenda ord men har tankarna någon helt annanstans

Jag, Madde, Becca och två fransyskor blev tredje grupp att kackla om gammal raketforskning inom området "Intern kommunikation". Inför arbetet hade vi endast fått en instruktion(ja ni läste rätt! EN), presentationen skulle vara 20-30 minuter. Vi lyckades trots dessa bristfälliga ingångsvärden om vad vi egentligen skulle göra med facit i hand hyfsat. Redovisningarna här är precis som i Sverige, folket sitter med en melankolisk nästintill tafatt blick och drömmer sig bort från salen och låter orden flyga in som stekta sparvar i en örat och raskt flyga ut ur andra. Den uppgiften är att HÅLLA SIG VAKEN till varje pris eftersom läraren betygsätter om man är närvarande på lektionen. Så efter 3 timmar med presentationer var man lite mör men helgen väntade ju!

Jag hade bjudit in mig själv till min fadder(marockanskan från Toulouse) på sushikväll för att ameliorera(förbättra) min franska. Jag fick med mig Jenny också som också ville "pröva sina franska vingar" och en adress till fadderns studentlägenhet. Jag har inte lärt känna Nice så bra än att jag hittar om någon säger en gata så kvällen blev även ett test i orienteringskunskap. Efter lite knixande och trixande så hamnade vi trots allt på festen(sorry Jenny för allt upp-och-ner!). Väl framme snackades det på som aldrig förr främst om kulturella skillnader som vanligt(men det är ju så intressant!). Och bara franska pratades, kanske var några ord som man var tvungen att låna från engelskan men annars kändes det riktigt bra!

Tidigare under kvällen hade jag fått en inbjudan till "Le chateau"(en fransk version av "La Casa" i Linkan) för spontanfest, dökul!! Så jag knallade till "slottet" för att få mig en skön syn, denna sjukt stora fräsha lägenhet ligger längst upp i Nice högsta byggnad och givetvis var det tänt i ett rum där men kolsvart i resten av byggnaden :)

När jag kommer upp är det världens liv och efter många bultningar och samtal öppnar en glad Madde och vill dansa direkt, Carola på högsta volym och skumpan är öppnad! Dock så ville sällskapet att jag skulle köpt mer etanol på vägen så jag fick ge mig ner direkt för att fylla på förrådet(klockan var för övrigt två på natten vid det här laget). Jag köpte bla "Pastis" = som Ouzo i Grekland och Sambuca i Italien, anisbrännvin på franska som snabbt rann ner i våra strupar. Vi sjöng, skrålade och dansade så att två olika familjer kom och sa till oss så det lät nog ändå ut på gatan....men de fick höra Uggla, Orup och Gyllene tider iaf! 
                                       
                                       Utsikten från "Le Chateau" - inte fel att vakna till va?!!!
                                            
                                       
                                         Och på natten.....

Skall även tilläggas att det regnat i typ en vecka nu och blir det inte bättre snart tar jag ett flyg över Medelhavet till Afrika för där är det GARANTERAT sol =)


Kommentarer
Postat av: lisa

ah vad harligt!!! Jag skall skicka dig en bild fran vart fonster: regnslask och blotsno....

Jag vill oxa ha sol och varme!!

2009-02-08 @ 21:48:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0