En butik tillägnad Jean-Luc Picard

Fransmännen gillar verkligen Star-Trek, så till den milda grad att de låtit döpa en matbutik till den legendomspunna rollen captain Picard på rymdskeppet Entreprise. När jag vaknade i Linköping i ettan och som oftast hade föreläsning vid 10 var det perfekt att ibland snooza/slötitta på Star Trek som gick på morgonen innan man skulle masa sig iväg till skolan. Har aldrig sett serien innan dess men det var lagom underhållning innan man skulle skärpa intellektet vid universitetet.


Nu är detta givetvis min egen tolkning av märket Picard, det är i själva verket en skum, futuristisk butik med enbart frysvaror som finns lite överallt i Nice. Den enda likheten med en rymdserie är att det faktiskt ser ut som ett rymdskepp inuti. Här finns alla franska "klassiker" som grenouilles(grodor) och escargots(sniglar) väl införslutna i vakuumförpackning och nedfrusna. Dock så är detta inte en affär för mig eftersom mitt minimala, mikroskopiska frysfack på sin höjd endast tillåter ett litet grodlår känns det som.....blir verkligen förbannad eftersom jag måste göra om min kok-konst helt från linkan med storkok och matlådor. Så det blir ofta "ad-hoc-rätter" som kan förvaras ett dygn i kylen.

Har precis kört ett pass på gymet nu och kommit in i gamla takter igen, gött som ***! Idag var det jag och 8 Edith Piaf(läs gamla franska damer) som låg i jacuzzin och visst sneglade de lite på en.....dock inget stötande! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0